Mnogość rozwiązań i uchwytów dachowych na sprzęt sportowy daje możliwość swobodnego i komfortowego transportu, lecz wygoda to nie wszystko. Najważniejsze powinno być bezpieczeństwo. Zatem jak bezpiecznie podróżować z dodatkowym bagażem umieszczonym na dachu pojazdu? O tym dowiesz się z tego przewodnika.

Przed wyborem bagażnika dachowego, boxa, uchwytu rowerowego, na sprzęt wodny lub narciarski sprawdź koniecznie w instrukcji obsługi samochodu jaką maksymalną ładowność oferuje dach Twojego auta. Ten parametr definiuje wybór każdego kolejnego akcesorium, począwszy od bazowego bagażnika dachowego, a skończywszy na tym, co może znaleźć się w boxie i ile to waży.

Jak bezpiecznie podróżować z bagażem umieszczonym na dachu pojazdu.

Eksperci z niemieckiego Stowarzyszenia Dozoru Technicznego (GTÜ) zalecają dokładne sprawdzanie wagi przewożonych na dachu elementów oraz stabilności mocowania boxów lub uchwytów dachowych na belkach.

Z podobną ostrożnością należy podchodzić również do limitu całkowitej masy pojazdu. W razie kolizji lub wypadku, zbyt wielkie obciążenia doprowadzą do tego, że podróż może skończyć się tragicznie.

„W przypadku kolizji, najechania na tył samochodu, box dachowy może, jak wynika z naszych testów, szybko zamienić się w tzw. pocisk. Dlatego, dla bezpieczeństwa, po przebyciu krótkiego odcinka trasy sprawdzić należy, czy ładunek jest stabilnie umocowany. Tę czynność powinno się powtarzać także po każdej dłuższej przerwie w użytkowaniu boxa. Należy stanowczo unikać konstrukcji bagażowych domowej roboty” – radzi GTÜ.

Nośność dachu samochodu

Jak obliczyć wagę bagażu możliwą do przewiezienia na dachu samochodu.

Poza zadbaniem o stabilne umocowanie boxa czy bagażnika, należy również dokładnie przeliczyć obciążenie, z jakim mierzyć się musi dach samochodu. Wielu z nas pod uwagę bierze jedynie wagę samego bagażu, zapominając o tym, że bagażnik i elementy mocujące również stanowią niemałe obciążenie.

Po zweryfikowaniu limitu obciążenia dachu sprawdzić trzeba wagę poszczególnych elementów, czyli konkretnie:

  • bagażnika bazowego,
  • uchwytów na rowery, kajaki i deski np. surfingowe lub narty dodając do tego wagę samego sprzętu sportowego

lub

  • boxa dachowego oraz ładunku, który ma być w nim przewieziony.

Sam box dachowy może ważyć od ok. 10 do nawet 30 kilogramów. Do tego należy doliczyć również wagę bagażnika bazowego, która zwykle oscyluje wokół 5 kilogramów. Kilka kilogramów mogą ważyć też taśmy i inne elementy, za pomocą których unieruchamiamy bagaż. Oznacza to, że na co najmniej kilkanaście przewożonych na dachu kilogramów przypada na sam bagażnik z niezaładowanym boxem.

Nośność dachu samochodu

„Załóżmy, że kompletny bagażnik bazowy waży 4 kg. Umieszczony na nim box to np. kolejne 17 kg. Przetransportować chcemy bagaże o łącznej wadze ok. 40 kg. Łączne obciążenie wyniesie więc w tym przypadku mniej więcej 61 kg. Jeżeli dopuszczalne obciążenie dachu naszego samochodu wynosi 75 kg, to oczywiście nie będzie problemu. Kłopot pojawiłby się, gdyby limit obciążenia był niższy i wynosił np. 50 kg. Na identycznej zasadzie powinno się podliczać wagę poszczególnych elementów, gdy korzystamy z innego bagażnika dachowego, np. dedykowanego rowerom” – wyjaśnia Jacek Radosz.